Intrebari frecvente despre tabere (FAQs)

FAQ-tabere-JuKaVa-header-pagina1. CINE SUNTEŢI?

O mână de oameni pasionaţi să creeze cele mai bune programe de dezvoltare și învățare experiențiale pentru copii.

2. CUM ADICĂ PROGRAME TRANSFORMAȚIONALE?

Pentru copii, primele experiențe de viață semnificative pe care le au departe de casă sunt cruciale și definitorii în dezvoltarea lor. Din capitolul “eu pe cont propiu”. Aceste experiențe devin apoi niște puncte de reper importante în ceea ce privește deschiderea lor față de lume și față de relațiile cu ceilalți: practic, ingredientele de bază ale unei vieți armonioase. De aceea considerăm că programele JuKaVa merită din plin să fie create cu multă pasiune, grijă și dragoste.

Experiențele in viață ne pot arăta partea umbrită a lumii (nedreptate, frică, furie) sau, clădite cu magie, pe cea însorită, ajutându-i pe copii să relaționeze sănătos, să aibă încredere și să se bazeze unii pe alții, să colaboreze și să se pună în valoare la nivel individual sau în echipe.

Programele JuKaVa sunt transformaționale pentru că au ingredientele potrivite pentru a modela sau re-modela în mod armonios felul în care copiii relaționează și se raportează la lumea dimprejur.

3. POT AVEA ÎNCREDERE ÎN VOI?

În primul rând, organizăm programe de dezvoltare pentru copii, în diverse formate, din 2009. Pasiunea noastră pentru dezvoltarea copiilor şi pregătirea noastră în psihologie ne ajută să fim calzi cu cei mici şi să avem grijă de ei şi de nevoile lor: cele de bază, fizice, sociale, emoţionale, de cunoaștere și de explorare. În plus, înainte de fiecare prgram, organizăm un JuKa-Meeting – o întâlnire cu părinţii, copiii şi trainerii, că să ne cunoaştem, să rezolvăm treburile organizatorice (semnăm contracte, regulamente etc.) şi să ne distrăm împreună cu prichindeii. Dacă vrei să afli mai multe acum, contactează-ne!

4. CUM AVEŢI GRIJĂ DE COPII?

Nevoile copiilor sunt prioritare pentru noi. De aceea, suntem aproape de ei atât fizic cât şi emoţional, având multă disponibilitate să-i ascultăm și să-i înțelegem. Toţi trainerii Jukava au experiență în psihologie, relaționare sănătoasă și în lucrul cu copiii. Cu toţii avem cu o abordare pozitivă, de respect şi sensibilitate care le oferă copiilor oportunitatea de a-şi folosi potenţialul lor autentic.

5. CARE ESTE RAPORTUL DINTRE SUPRAVEGHETORI ŞI PARTICIPANŢI?

Înainte de toate, datorită pregătirii şi abilităţilor lor, noi îi numim supraveghetori traineri pe cei care dezvoltă și desfășoară programele JuKaVa. Pentru copii, una dintre cele mai hrănitoare experiențe este relația cu adulții. De aceea, interacțiunea copiilor cu trainerii JuKaVa este o parte esențială a procesului lor de dezvoltare.

Spre deosebire de alte programe similare, în programele noastre proporția este de un adult la fiecare 4-5 copii, special că să putem oferi grijă, prezenţă, atenţie, afecţiune, calitate și timp. Între adulți și copii se poate astfel lega o relație directă și armonioasă. Aceasta joacă rolul de model sănătos de relaționare, din care copiii vor prelua ingredientele de bază pentru construirea relațiilor autentice în viețile lor.

În acest fel administrăm mai bine și modul în care sunt abordate situațiile conflictuale, cele de integrare în grup și cele în care nevoile și emoțiile copiilor sunt reflectate, înțelese și acceptate. Le suntem aproape cu susținere și dragoste în momentele importante pentru ei: când li se face dor de casă, când au dileme pe care nu și le pot descâlci singuri (“ce să fac ca să mă placă ceilalți”, “mi-e greu să spun ceea ce simt/adevărul, fiindcă mi-e teamă că-i supăr pe ceilalți” etc.) sau când apar inevitabile neînțelegeri.

6. CÂT DE SIGUR E LOCUL ÎN CARE MERGEŢI?

Preocuparea noastră pentru bunul mers al lucrurilor reverberează şi în alegerea locurilor unde desfăşurăm programele JuKaVa. Alegem doar pensiuni verificate şi vizitate în avans, de minimum 3 margarete. În plus, căutăm aceste pensiuni în locuri pitoreşti, cu multă natură, fără trafic auto şi bine plasate din punctual de vedere al intereselor turistice din zonă.

7. CUM POT SĂ ÎMI PREGĂTESC COPILUL PENTRU PLECARE?

Dacă prichindelul tău nu a mai fost plecat de acasă mai multe zile până acum, cel mai important pentru el este dacă tu, părintele, îi transmiţi încredere şi entuziasm pentru programul în care va merge. Îţi recomandăm să vorbeşti cu copilul tău (după ce în prealabil te interesezi tu) despre experienţa de a fi plecat într-un program JuKaVa. Află mai multe despre interesele lui în ceea ce privește o astfel de experiență. De exemplu: ce este nerăbdător să înveţe şi ce eventuale temeri ar putea avea?

Este normal, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi, să fie emoţionaţi înainte de o primă plecare, dar noi suntem aici pentru vă sprijini şi a vă răspunde la întrebările pe care le-aţi putea avea.

În plus, atât tu cât şi copilul tău veţi avea ocazia să ne cunoaşteţi, pe noi şi pe alţi copii participanţi la program, la întâlnirea de pregătire (vezi pct. 3).

8. SĂ ÎL IMPLIC ŞI PE COPIL ÎN LUAREA DECIZIEI DE A PLECA ÎN PROGRAMUL JUKAVA?

Depinde de vârsta copilului. Dacă are până-n 7 ani sau este prima dată când pleacă singur şi are până în 6-7 ani, noi recomandăm să eviţi să pui presiunea luării unei astfel de decizii pe umerii săi. Cel mic nu este încă pregătit să ia astfel de decizii complexe singur. Dacă nu a mai fost plecat singur de acasă într-o tabără sau un program similar celui JuKaVa, înseamnă că nu are repere despre cum se desfăşoară sau cum s-ar putea simţi acolo. Îţi propunem să iei tu decizia – atunci când simți că alegi programul JuKaVa potrivit –, iar apoi să obţii acordul şi entuziasmul lui.

Cu toate acestea, nu recomandăm nici să-ţi impui decizia de a-l trimite-n programul JuKaVa, indiferent de reacția sa. Cel mult îi poţi propune să veniți împreună la JuKa-Meeting, întâlnirea dinainte de plecare, unde ne cunoaştem şi ne-mprietenim. Mulţi copii au căpătat curaj, încredere şi drag de noi în acest fel.

În schimb, cei mai mulți copiii de peste 7 ani sau care au mai fost plecați singuri de acasă și s-au simțit bine în acest plecări au nevoie să fie implicaţi în procesul de luare a deciziei privind participarea într-un program JuKaVa. Dacă luaţi împreună această decizie, copilului îi este transmis un sentiment sănătos de autonomie. Odată decizia luată, familia poate participa relaxată la a-l ajuta pe copil să-şi facă planuri, bagaje şi să viseze la experienţa ce-l aşteaptă.

Oricum ai proceda, amintește-ți că mereu vor conta părerea şi sentimentele tale despre programul pe care i-l prezinţi celui mic. De aceea, noi îţi recomandăm ca tu să iei decizia privind plecarea cu încredere. Abia apoi poți să îl susţii pe copil să se simtă şi el încrezător în experienţa care-l aşteaptă.

9. COPILUL MEU PLÂNGE LA PLECARE. CE FAC?

În ciuda tuturor lucrurilor despre care am scris la punctele anterioare şi pe care le facem pentru ca celor mici să le fie uşoară plecarea, unii vor fi, inevitabil, trişti/emoţionali în ziua plecării. E normal. Pentru ei, despărţirea de părinţi – gândul că vor sta câteva zile separaţi, poate fi un lucru dureros. Asta nu-nseamnă că ideea de a pleca nu le mai surâde. Dar ar vrea să nu sufere de pe urma despărţirii de voi. Se poate să plângă şi să se înmoaie şi să spună că nu mai vor. Şi asta este normal.

Ce poți face?

Acceptă-i celui mic emoţiile. Dacă se întâmplă cu câteva zile înainte de plecare, ascultă-l, încearcă să-nţelegi de ce îi e dificil, stai de vorbă cu el. Află ce-l face să-i fie teamă. Dacă vrei, sună-ne să ne sfătuim. Iar dacă sunteţi chiar pe drumul spre autocar, nu e nevoie să te-ntorci din drum, ci să-i arăți că înţelegi că-i e dificil. Îţi promitem că avem mare grijă de el/ea. Multor copii le trece criza de plâns când ne revăd sau imediat ce roțile microbuzului se pun în mișcare. Până acum am reuşit să îi liniştim pe toţi copiii care au mers în programele JuKaVa şi am ţinut legătura cu părinţii pentru a le spune cum a decurs liniştirea.

10. CE VA FACE COPILUL MEU TOATĂ ZIUA? LA CE FEL DE ACTIVITĂȚI VA LUA PARTE?

Zilele noastre sunt împachetate în joacă şi distracţie și fiecare activitate are un obiectiv de dezvoltare (fie că e emoţională, fizică, socială sau cognitivă). Pe de o parte, avem activităţi interactive şi educative care îl vor ţine pe copil conectat în mijlocul distracţiei. Pe de altă parte, vor fi momente liniştite – cum e „ora şoptită”, sau “sfertul de ora cu mine” – atunci când copiii au parte de timp liniştit.

Fiecare zi este împărţită în activităţi, atât pentru grupuri mici, cât şi pentru tot grupul, care vin să hrănească diversele nevoi de dezvoltare ale fiecărui copil. De-a lungul programului JuKaVa, cei mici își aleg un mijloc artistic care îi atrage (desen, pictură, modelaj, înșirat mărgele, confecții, cusut, croșetat, traforaj etc.), pe care îl explorează pe îndelete și pe care îl dezvoltă treptat și susținut. De asemenea, există bucăţi de timp cu joacă liberă, ei fiind provocaţi să iniţieze jocuri în mod independent, şi astfel să se cunoască şi să fie autonomi.

Pe lângă multele noutăți, zilnic avem și ritualuri care asigură nevoia de rutină şi confort, iar activitățile sunt gândite în așa fel încât întregul program să fie un exemplu de viață echilibrată.

PRIMA PARTE A ZILEI

  • Înviorare (se întâmplă de obicei afară, însă pe vreme rece rămânem în interior; trainerii pregătesc diferite rutine aerobice şi jocuri de acţiune combinate cu un pic de cooperare şi multă distracţie)
  • Mic dejun (stăm cu toţii împreună la masă şi ne bucurăm de mâncare şi socializare plăcută);
  • Urmează fie o excursie (facem echipe și plecăm la vânătoare de comori în natură sau ca să vizităm un obiectiv turistic relevant), fie activitatea principală de dezvoltare a zilei (activităţi dinamice, creative, explorative, arts & crafts, jocuri de grup, toate conectate cu tema programului)
  • Prânzul

A DOUĂ PARTE A ZILEI

  • Ora şoptită – după o mini-meditaţie în care închidem ochii şi ascultăm în linişte sunetul unui gong până când acesta nu se mai poate auzi, ne jucăm în şoaptă jocuri la alegere (board games, jocuri de dezvoltarea gândirii, puzzle-uri), citim sau dormim, respectându-ne astfel unii pe alții și nevoia de liniște și odihnă.
  • A două activitate de dezvoltare a zilei
  • Timpul de comunicat cu părinţii – timp în care copiii îi pot suna pe părinți (decizia este a lor).

A TREIA PARTE A ZILEI

  • Cină
  • Jurnălit – timpul în care copiii scriu sau desenează în jurnal ceea ce le-a plăcut cel mai mult în ziua care tocmai a trecut (ca o unealtă de conştientizare şi învăţare)
  • Diferite activităţi (seri de dans, de film, petreceri în pijamale, seri de poveste, foc de tabără, explorarea întunericului cu lanternele etc).

11. CE AU SPECIAL ACTIVITĂȚILE DIN PROGRAMELE JUKAVA?

Înainte de toate, programele JuKaVa sunt programe pentru copii. Adică primează bucuria, distracția și aventurile. Pe de altă parte, toate activitățile noastre includ provocări de dezvoltare. Chiar și cele simple (ex.: de făcut brățara JuKa-vistului), vor avea presărate întrebări de genul:

• Cum ar arăta o brățară a curajului?
• Ce culori ai folosi pentru o brățară furioasă?
• Ce ar fi nevoie să adaugi ca brățara ta să fie una a prieteniei?
• Dacă ai face podoaba familiei tale, ce pietricele ai folosi pentru fiecare membru și de ce?

Alte activități pun accent pe transformare interioară, adaptare sau pe relația atașament/despărțire:

• activități dedicate încrederii în sine și dobândirii independenței și curajului (ex.: un mini-ritual de alchimizare a fricii – aruncăm fricile în foc și le înlocuim cu ceva util nouă);
• descoperirea comorilor interioare (ex.: meditația animalului de putere, cel care ne protejează, ne este prieten și ne împrumută din abilitățile și calitățile lui);
• conectarea cu natura și cu toate darurile și cunoștintele care mai apoi vin dinspre ea (în mod obișnuit, avem în program zile tematice dedicate elementelor naturii: apa, focul, pământul și aerul, când explorăm aceste resurse naturale pe care ni le-a pus la dispoziție Pământul);
• învățăm să valorizăm prietenia, colaborarea și relaționarea cu compasiune (de exemplu, prin mici daruri pe care ni le făurim unii altora, prin „plicurile bucuriei”, când exersăm oferirea de daruri fără a avea așteptări).

12. CUM PROCEDAȚI CÂND COPILULUI I SE FACE DOR DE CASĂ ?

Se întâmplă foarte des ca celor să li se facă dor de casă (şi poate îţi este greu să crezi, dar şi adulţilor li se întâmplă 😄!). Anticipăm acest lucru şi ne pregătim încă din prima clipă când ajungem în tabără, asigurându-ne că prichindeii se simt confortabil în camere, în activităţi şi că nevoile lor emoţionale sunt împlinite. Membrii echipei îi încurajează pe copii să fie deschişi despre sentimentele lor, ajutându-i să facă faţă sentimentul de „dor de casă”, fără să-l ascundă. Le oferim timpul nostru şi multă afecţiune şi, pentru că dorul vine cel mai adesea înainte de somn, avem grijă că în fiecare seară să avem un ritual de culcare hrănitor – un trainer merge cu ei în camera, îi ajută să se pregătească de somn şi îi adoarme, de cele mai multe ori citindu-le o poveste. Trainerul rămâne cu copiii până când pe aceştia îi fură somnul.

13. CUM SUNT ARANJAŢI COPIII ÎN CAMERE ?

În mod standard, camerele sunt de două persoane. Sunt însă daţi (şi nu puţine) când cei mici se împrietenesc sau sunt deja apropiaţi şi-şi dorec să stea trei sau patru în aceeaşi cameră. În astfel de cazuri, nu ne opunem. Îi ascultăm şi încercăm să găsim camerele care se potrivesc ca mărime şi capacitate.

14. ESTE OK SĂ VORBIM CU COPIII CÂND SUNT PLECAȚI? CE SUBIECTE SĂ EVITĂM ?

Unul din cele mai semnificative elemente ale experienţei de a fi într-un program JuKaVa este deprinderea şi exersarea „independenţei”. Chiar dacă este o experienţă nouă şi le este greu să fie departe de casă şi de voi, copiii se adaptează mult mai repede şi uşor la viaţa dintr-un program JuKaVa dacă nu-şi amintesc constant că sunt departe de voi. Avem o jumătate de oră pentru conversaţii la telefon, în fiecare seară, dar recomandăm ca cei mici să fie cei care decid dacă vor să sune acasă sau nu. Dacă unui copil îi este dor de casă în timpul zilei (deşi asta se întâmplă rareori, pentru că sunt implicaţi în activităţi care îl entuziasmează), îl susţinem şi îl încurajăm să aştepte până la ora de vorbit cu părinţii.

Atunci când vorbeşti cu copilul tău la telefon este util să îi accepţi emoţiile şi să le accepţi şi pe ale tale. De obicei şi copiilor şi părinţiilor le este dor reciproc. Acest lucru poate fi copleşitor uneori pentru cei mici.

Amintește-i copilului tău despre momentul în care vă veţi revedea, dacă e nevoie, dar adu-ţi aminte că este în siguranţă cu noi. Arată-i bucuria ta în legătură cu experienţele pe care le trăieşte şi asigură-l de încrederea ta în el şi în adulții din jurul său. Cel mai bine este că îi pui întrebări despre ce i-a plăcut sau ce s-a întâmplat sau cu cine s-a jucat, ca să îi dai şansa să îţi împărtăşească experienţe concrete. De asemenea îl poţi încuraja să caute sprijin la adulţii JuKa-viști, numindu-i cât mai precis.

15. CUM VOI ŞTI DACĂ ÎI ESTE BINE COPILULUI MEU?

Este foarte important să iei decizia de a-l trimite pe copilul tău în programul JuKaVa doar dacă ai încredere că faci o alegere bună şi că vă veţi descurca.

Dacă dintr-un motiv sau altul copilul nu îţi va spune prea multe sau nu cere deloc să vobească la telefon cu tine, ne poţi întreba pe noi orice despre piticul tău şi îţi vom spune cum i-a fost ziua, când i-a fost greu şi când i-a fost bine. La asta se adaugă vești trimise de noi regulat prin mijloacele de comunicare online.

Dacă este cazul – şi foarte rar este –, tu eşti primul cu care vorbim despre julituri sau medicamente.

16. CINE VA AVEA GRIJĂ DE COPILUL MEU DACĂ SE VA LOVI ?

De obicei avem un trainer dedicat care se ocupă de julituri şi medicamente. Când e cazul – deşi până acum rareori a fost nevoie –, colaborăm cu dispensarul cel mai apropiat şi avem întotdeauna numărul unui doctor sau al unei asistente la îndemână.

17. CE TREBUIE SĂ CONŢINĂ BAGAJUL PE CARE SĂ ÎL PREGĂTESC COPILULUI ?

Odată cu înscrierea în tabără, îţi vom trimite prin e-mail o listă cu toate cele necesare, în funcţie de specificul fiecărui program în parte, pentru ca împreună să aveți timp să pregătiți bagajul cu relaxare. Recomandăm ca acesta să aibă un volum potrivit pentru a putea fi carat chiar de copil. Desigur că-l vom ajuta la nevoie, dar lăsăm autonomia să transpară în tot ceea ce înseamnă un program JuKaVa.

18. CEVA SPECIAL PENTRU PĂRINȚI?

În construirea programelor JuKaVa, ne-am gândit și la părinți. Plecările de acasă ale celor mici sunt un context de dezvoltare și pentru ei. Poate fi prima experiență când copilul pleacă de acasă mai multe zile fără rude și e normal să apară griji. De aceea, ne vedem cu toții la JuKa-Meeting – întâlnirea dinainte de tabără (pc.t 3) pentru a le povesti părinților pe îndelete despre cum se va desfășura, urmând să-i ținem la curent cu activitățile și cu parcursul de dezvoltare al copiilor și după plecare.

În plus, de-a lungul programului, e normal să reiasă adesea lucruri din viața celui mic (temeri, emoții, comportamente etc.) care pot fi obstacole în dezvoltarea lor și care au legătură cu contextul său familial. Pe lângă susținerea noastră din tabără, și părintele poate face pași concreți pentru a-l sprijini pe cel mic.

Despre acești pași vom vorbi la JuKa-Feedback Meeting – întâlnirea de după tabără. Astfel ne asigurăm că schimbările în bine ale celor mici vor merge mai departe într-un mediu armonios.

19. CUM SUNT ÎNTÂLNIRILE DE FEEDBACK DE DUPĂ?

La JuKa-Feedback Meeting, în prima parte ne distrăm copios urmărind fotografiile și filmulețele programului și discutăm pe larg despre experiența avută împreună. În partea a doua, avem discuții one-on-one cu părinții pentru a oferi și a primi feedback-uri personale. Aici au adesea loc diverse momente “a-ha!”, când lucruri aparent fără legături încep să se potrivească și să alcătuiască o imagine mai clară despre copil, despre familie și despre posibile direcții de dezvoltare ulterioare.

Ai ocazia să primești idei și sugestii care să te activeze în direcția luării de inițiative noi față de copilul tău. În plus, vei primi detalii despre cum se vede relația lor cu cel mic din comportamentul său și ce lucruri se pot regla și cum.

20. CU CE SE ÎNTOARCE COPILUL MEU?

În urma experiențelor din programele JuKaVa, cel mic se va întoarce acasă atât cu lucrușoare meșterite de el, cât și cu abilități noi. Pe listă avem:

  • o mulțime de povești despre experiențele din program: frumoase, utile, sau mai puțin plăcute dar cu învățături importante, cu încărcătură emoțională, de prietenie și aventuri ș.a.;
  • lucrurile create cu propriile mânuțe și cu propria imaginație de-a lungul programului;
  • curiozitatea și pofta de a pune mai multe întrebări despre oameni, lucrurile dimprejur;
  • mai mult curaj înspre a încerca lucruri noi, a socializa, a crea lucruri cu propriile resurse;
  • mai multă independență;
  • mai multă încredere să relaționeze cu alți copii și să se integreze într-un grup;
  • atitudine diferită față de colaborare și față de câștig și pierdere;
  • mai multă deschidere față de membrii familiei și persoanele importante din viața sa;
  • mai multă disponibilitate de a oferi și primi subire;
  • mai multă armonie în creștere și dezvoltare;
  • independență emoțională.

Dacă sunt întrebări la care nu ai încă un răspuns, contactează-ne!